מאת: ארי
רמה: אלף++
שנה: 2021

ויגְדיס פינְבּוֹגָדוֹטיר – Vigdís Finnbogadóttir


ויגְדיס נולדה ברייקיאוויק, איסלנד, בשנת 1930. אבא שלה היה פרופסור באוניברסיטת איסלנד, ואמא שלה עבדה בבית החולים. בגיל 19 היא נסעה ללמוד צרפתית באוניברסיטת סורבון. היא למדה גם היסטוריה של התיאטרון בדנמרק. אחרי שסיימה ללמוד, ויגדיס חזרה לאיסלנד והתחתנה בגיל 24, אבל שבע שנים אחר כך התגרשה. בשנת 1972, בגיל 42 היא אִימְצָה בת, והייתה האישה הרווקה הראשונה שאימצה ילד באיסלנד.

מגיל 25 עד 50 היא עבדה בתיאטרון, ובסוף היא הייתה מנהלת תיאטרון רייקיאוויק. באותו זמן היא לימדה גם צרפתית באוניברסיטה. בשנות ה-70 היו הרבה אִרְגוּנִים פמיניסטיים באיסלנד. נשים רצו יותר זְכוּיוֹת. הן עשו דברים גדולים, כמו שְבִיתָה של כל הנשים באיסלנד בשנת 1975.

אחרי 5 שנים, ויגדיס “רצה” בבְּחִירוֹת לַנְשִֹיאוּת, ונִיצְחָה! היא הייתה האישה הראשונה שהייתה נשיאה, בכל העולם. היא הייתה נשיאה 16 שנים, וכולם אהבו אותה. ב-1986 היא פגשה את הנשיאים רייגן וגורבצ’וב שבאו לרייקיאוויק, בשביל פגישה חשובה בין ארצות הברית ורוסיה.

כשהייתי בן 9, גרתי בארצות הברית וכתבתי לוויגדיס מכתב, כי חשבתי שבערב השנה החדשה (31 בדצמבר) היו יותר מדי זִיקוּקִים שעשו זִיהוּם אֲוִויר.
היא ענתה לי שהיא מסכימה, שהיא שמחה לקבל את המכתב שלי בשפה האיסלנדית, ושאני צריך להמשיך לכתוב ולקרוא באיסלנדית.

היום ויגדיס בת 90 ועדיין בריאה!

בוא.י נהיה בקשר - Let's be in touch

remember! you can just Hover over the bold words with your cursor to see their meanings

remember! you can just Tap the bold words with to see their meanings

Open chat
Shalom!
Shalom!
How can we help you?